tien wervingstips careerat

Top 10 Wervingstips

Er zijn legio mogelijkheden om nieuwe kandidaten te werven voor uw bedrijf. De meest bekende zijn wel de advertenties in personeelsbladen, vakbladen, regionale kranten, plaatselijke snuffelrubrieken en landelijke dagbladen. De personeelsadvertentie werkt nog altijd. Maar wees creatief en boor eens andere kanalen aan. Hieronder vindt u enkele suggesties die u wellicht op weg kunnen helpen.

1. Out-of-the-box

Ikea bouwde een nieuwe vestiging. Om deze vestiging van personeel te voorzien bedachten ze een campagne. In de pakketten van Ikea vonden klanten naast de bouwinstructie van het meubel ook een functieomschrijving van een vacature. Via deze flyer werden kandidaten verwezen naar de website. Potentieel personeel werven via uw eigen producten loont. Lage kosten, groot bereik.

2. Open dag

Organiseer een open dag. Zet deuren open voor belangstellenden. Het draait natuurlijk niet alleen om de dag zelf. Maar ook om de uitstraling in aanloop naar de open dag. Uitnodigingen, persberichten, gevelreclame om bekendheid te geven. Ook na afloop is er weer de mogelijkheid om uw eigen bedrijf positief onder de aandacht te brengen. Deel bijvoorbeeld foto’s op social media. Al deze aandacht vergroot uw naamsbekendheid en maakt uw organisatie aantrekkelijker voor potentiële kandidaten.

3. De jeugd heeft de toekomst

Ervaren werknemers zijn natuurlijk fijn om in huis te halen. Maar zelf opleiden heeft ook zijn voordelen. Wordt een stagebedrijf. Begeleid studenten bij hun studie en laat ze uw vak of branche zien en met name uw eigen bedrijf. Een positieve binding met een student kan u zomaar een werknemer opleveren.
Natuurlijk kunt u ook aan de poort van een opleidingsinstituut werven. Afgestudeerden zoeken immers een baan.

4. Vacaturebank

Het internet is een gigantische platform om op zoek te gaan naar personeel. Veel werkzoekende zijn ingeschreven bij vacaturebanken en krijgen meldingen als er nieuwe vacatures online komen die matchen met hun profiel.

5. Personeel als ambassadeur

Tevreden personeel is uw beste ambassadeur. Vraag uw eigen personeelsleden om een stukje werving mee te verzorgen. Op feestjes kunnen eigen werknemers leuke verhalen vertellen over uw bedrijf. Als er een positief beeld ontstaat over uw bedrijf, willen mensen daar graag gaan werken. Als er via een personeelslid iemand solliciteert, is die al bekend met het bedrijf. Grote kans op een positieve match. U kunt uw personeel natuurlijk belonen met een bonus voor een via hen aangestelde sollicitant.

6. Actief op LinkedIn

Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 5 vacatures worden vervuld met LinkedIn. Actief aan de slag op dit platform is dus een grote kans op succes. Nog niet bekend met LinkedIn? Er zijn voldoende handleidingen in omloop die u meenemen om direct aan de slag te gaan.

7. Carrièredagen, beurzen, banenmarkten

Ga op pad. Niet alleen in huis halen is een tactiek, maar ook buitenshuis werven en bouwen aan een netwerk en naamsbekendheid is lucratief. Laat u zien op evenementen als banenmarkten, beurzen en carrièredagen. Er lopen daar veel potentiële kandidaten rond die in uw plaatje passen.

8. Scouten

Ga de straat op om personeel te scouten. Succesvolle modellen worden op straat gescout en staat op de covers van werelds grootste bladen. Waarom zou u uw personeel niet op straat kunnen vinden? Scout op straat en nodig mensen uit om op gesprek te komen. Een kop koffie te drinken. Informeel kennis te maken met uw bedrijf.

9. Zoeken op de goede plaats

Klinkt logisch, maar doet u het ook? Als u op zoek bent naar een IT-professional, dan zou u die kunnen vinden bij een game-event. Want IT’ers gamen over het algemeen graag. Doe onderzoek naar waar uw nieuwe personeelsleden zich bevinden. De juiste studentencampussen. De juiste regio’s. Hang posters op in die gebieden. Sponsor een evenement of plaats advertenties in regionale bladen.

10. Beelden zeggen meer

Teksten kunnen goed zijn, aansprekend, en te lang om te lezen. Een beeld blijft hangen. Maak gebruik van beelden, videobeelden. In een video kunt u zoveel laten zien dat u met een tekst niet weer kunt geven. De insteek van een video hoeft niet eens wervend te zijn. Laat zien hoe leuk het is bij uw bedrijf.

Zet een of meerdere van de tips in en stroomlijn je wervingsproces met Career@.

Bronnen:

Direct payrolling. (2019, 7 maart). 9 manieren om kandidaten te trekken zonder vacatures. Geraadpleegd van GOC. (z.d.). Tips en trucs werving – GOC. Geraadpleegd op 25 januari 2020, van http://www.goc.nl/hrdeveloper/werving-en-selectie/tips-en-trucs-werving

Vonq. (2018, 30 januari). Recruitmentcampagne: 6 opvallende ideeën. Geraadpleegd op 25 januari 2020, van https://www.vonq.com/nl/recruitment-insights/blog-laat-je-recruitmentcampagne-opvallen/

Scroll naar boven